آموزش بازاریابی دیجیتال

۴ قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ

تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند تا منابع مالیتان را در مسیری درست قرار دهید تا بتوانیم با کمترین هزینه و زمان به بهترین دست آورد برسید. برای همه ما ثابت شده است داشتن یک برنامه درست در هر زمینه ای موفقیت به دنبال دارد. دیجیتال مارکتینگ نیز به همین شکل است و از این قانون کلی پیروی می کند. برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید ۴ اصل و مرحله را طی کنید.

۱ – تعیین اهداف

🔸 اولین قدم برای تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ تعیین اهداف کسب و کارتان به گونه ای است که بتوان مراحل بعدی را برای رسیدن به آنها مشخص کرد. بدین منظور باید چندین سوال کلیدی در مورد شرکت‌تان را از خود بپرسید، سوالاتی مانند:

▪️کسب و کار ما قصد بهبود چه چیزی را دارد؟
▪️چه نیازی در بازار وجود دارد که ما می توانیم آن‌ را برطرف کنیم؟
▪️مزیت رقابتی ما چیست؟
▪️چگونه برنامه خود را اجرایی کنیم؟

🔸سوالات این چنینی به شما کمک می کند تا به درک واضح تری از استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت خود و نقش آن در رشد کسب و کارتان رسیده، و انگیزه شما را برای پیمودن قدم‌های کوچک جهت رسیدن به اهداف‌تان افزایش دهد.

۲-  تحلیل و مستند سازی

🔸تحلیل باید به شما کمک کند تا اطلاعات بیشتری درباره ی موارد زیر بدست آورید:

▪️مخاطبان هدف
▪️کسب و کار
▪️بازار هدف
▪️اهداف
▪️منابع موجود

🔸یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در این بخش شناخت مخاطبان هدف و آشنایی با سلایق و علایق آنهاست. این شناخت موجب می شود تا اثربخشی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما افزایش یافته و مشارکت و توجه مخاطبان به این فعالیت‌های شرکت جلب شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید :  تبلیغات اینترنتی چیست؟

🔸همچنین شما می بایست لیست کاملی از رسانه‌هایی که می‌توانند شما را در پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ شرکت‌تان یاری دهند تهیه کنید. سپس از این رسانه‌ها با توجه به میزان هزینه و سودشان به صورت ترکیبی استفاده نمایید.

۳- برنامه ریزی

🔸 تعریف اهداف، تحلیل و مستند سازی منجر به شکل گیری برنامه‌ای برای پیاده سازی استراتژی دیجیتال مارکتینگ می شود. این برنامه شما را در رسیدن به اهداف‌تان یاری کرده و می تواند افق های زمانی مختلفی (روزانه، هفتگی، ماهیانه و …) داشته باشد. پرسیدن سوالات زیر از خود می تواند برای برنامه ریزی بهتر مفید باشد:

▪️چگونه می توانید اهداف تعیین شده را عملی کنید؟
▪️الویت های شما برای شروع فعالیت های بازاریابی آنلاین چیست؟
▪️از چند کانال باید استفاده کنید؟
▪️کمپین شما باید چند عضو داشته باشد؟
▪️اهداف بلندمدت و کوتاه مدت شما چیست؟

🔸نکته مهم در برنامه ریزی برای دیجیتال مارکتینگ این است که چون سرعت تغییرات در این حوزه بشدت بالاست، نباید از برنامه ریزی‌های بلند مدت برای آن استفاده نمود. به عبارت دیگر داشتن برنامه بلند مدت همیشه مفید است اما نباید افق زمانی آن خیلی طولانی باشد.

۴- اجرا و اندازه گیری

🔸این مرحله‌ای است که در آن برنامه‌های قبلی اجرایی می‌شود. هرچقدر برنامه با جزییات بیشتری تدوین شده باشد، پیاده سازی آن ساده تر بوده و اتفاقات غیرقابل پیش بینی کمتر در آن رخ می دهد.

🔸یکی از مزیت‌های مهم کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ بررسی آمار آن به طور زنده و لحظه‌ای است. به عبارتی باید با تحلیل آمارها در حین اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ، از کارایی کانال‌های مختلف اطمینان حاصل نمود و در صورت بروز مشکلات سریعا آن‌ها را بر طرف کرد. هماهنگی اعضای مختلف شرکت در اجرای موفق برنامه و اعمال تغییرات مورد نیاز بسیاری ضروری است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید :  آموزش ایمیل مارکتینگ

🔸شما برای بررسی موفقیت در اجرای برنامه خود می‌بایست چندین شاخص کلیدی عملکرد (KPI) برای کمپین‌تان تعریف کرده و تغییرات آن را در حین اجرای استراتژی رصد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از نقطه ضعف‌های برنامه خود مطلع شده و راهی برای بهبود آن پیدا نمایید.

error: کپی برداری ممنوع است