آموزش هاست و سرور

آموزش ورود به هاست سی پنل از طریق whm

واژه  WHM مخفف عبارت  Web Host Manager و به معنای مدیریت میزبانی وب است. WHM یک برنامه قدرتمند است که اجازه دسترسی مدیران ارشد و میانی به هاستینگ و مدیریت آن را صادر می کند.

مزایای whm
  • امنیت
  • حریم خصوصی
  • هزینه
  • مدیریت ساده تر
امکانات whm
  • ایجاد، حذف و تعلیق(suspend) حساب های cPanel.
  • نظارت و مدیریت سایت ها و رمزهای عبور.
  • بررسی اطلاعات سرور و وضعیت آن.
  • داشتن صفحه پیش فرض هنگام ایجاد یک حساب جدید.

برای ورود به WHM دو روش مستقیم و غیر مستقیم می باشد:

لاگین به WebHost Manager به روش مستقیم :

در صورتی که بر روی سرور مجازی یا سرور اختصاصی اقدام به نصب WHM نموده اید برای لاگین به ان میتوانید از روش مستقیم بهره گیرید برای این کار :

  • در مرورگر ای پی یا دامنه را به همراه پورت ۲۰۸۶ وارد نمایید :

http://www.example.com:2086

http://your-ip-address:2086

  • در مرورگر پس از نام دامنه عبارت whm/ را قرار دهید :

http://www.example.com/whm

توجه داشته باشید که در روش های بالا استفاده از پروتکل HTTP ضرورری میباشد.

  • برای پروتکل HTTPS میتوانید از پورت ۲۰۸۷ اسفاده نمایید :

httpS://www.example.com:2087

httpS://your-ip-address:2087

  • با مشاهده صفحه لاگین WHM در قسمت Username یوزرنیمی که در ایمیل محصول به شما ارائه گردیده است را وارد نمایید.
  • در قسمت Password پسوردی که در ایمیل محصول برایتان ارسال گردیده است را وارد کنید.
  • بر روی Log in کلیک نمایید. در صورتی که یوزر و پسورد را به درستی وارد کرده باشید صفحه لاگین WHM برای شما نمایش داده خواهد شد.
ورود به Cpanel/WHM با روش غیر مستقیم (نمایندگی) :
  1. در این روش ابتدا به اکانت سی پنل نمایندگی خود لاگین کنید .
  2. در قسمت Advanced بر روی WebHost Manager کلیک نمایید تا صفحه اصلی WHM برای شما نمایش داده شود.
  3. در نهایت برای خروج نیز میتوانید در منوی بالایی WHM بر روی گزینه ( Logout (USERNAME کلیک کنید تا از WebHost Manager خارج شوید.
پیشنهاد می کنیم بخوانید :  آموزش ساخت ایمیل info در سی پنل
آموزش ایجاد و مدیریت پکیج در WHM

۱- پس از لاگین به WHM، به منو Packages مراجعه و سپس Add a Package را انتخاب کنید.
۲- نام مورد نظر را در فیلد Package Name وارد کنید.
۳- در بخش Resources شما می توانید با مقدار دهی هر یک از فیلدها؛ منابع، ظرفیت ها و تعداد مورد نظر در مورد هر گزینه را تعیین یا حتی برخی از آن ها را با توجه به امکانات نمایندگی، نامحدود در نظر بگیرید.

Disk Quota: حجم فضای مورد نظر را به واحد مگابایت در این فیلد وارد کنید.
Monthly Bandwidth: حجم ترافیکی که کاربر می تواند ماهیانه به واحد مگابایت از آن استفاده کند.
Max Options: در این بخش می توانید حداکثر تعداد قابل استفاده یا ایجاد در دیتابیس، دامنه ها، چون: Addon, Park, Sub Domain، ایمیل و FTP را برای کاربر تعیین کنید.
Maximum Hourly Email by Domain Relayed: در این بخش می توانید حداکثر تعداد ایمیل که کاربر می تواند در هر یک ساعت ارسال کند، تعیین کنید.
Maximum percentage of failed or deferred messages a domain may send per hour: در این فیلد حداکثر تعداد ایمیل های ناموفق از مجموع کل در نظر گرفته شده در بخش قبل را به واحد درصد، وارد کنید.

۴- در بخش Settings > Options، چک باکس گزینه های مورد نظر را در صورت نیاز فعال کنید.

Dedicated IP: تنها در صورتی از این گزینه استفاده کنید که IP اختصاصی و آزاد در نمایندگی یا سرور خود در اختیار دارید و قصد دارید در هنگام ایجاد اکانت، یک IP اختصاصی از لیست به طور خودکار توسط WHM انتخاب شده و به اکانت کاربر اختصاص یابد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید :  آموزش ساخت ایمیل info در دایرکت ادمین

در صورت فعال سازی، این گزینه غیر قابل لغو یا تغییر پس از ایجاد پکیج خواهد بود. بنابراین در صورت نیاز به غیر فعال کردن آن، لازم است پکیج جدید ایجاد کنید!

Shell Access: با فعال سازی این گزینه دسترسی SSH و خط فرمان به اکانت تعلق می گیرد که البته به دلایل امنیتی توصیه نمی شود. ضمن اینکه HiSupport نیز به همین دلیل، این قابلیت را در پکیج های نمایندگی ارائه نمی کند.
CGI Access: در صورت فعال سازی این گزینه، یک دایرکتوری یا پوشه در Public_html اکانت ایجاد شده و کاربر می تواند در آن اقدام به اجرای فایل های اختصاصی مبتنی بر Perl یا Python کند.
Digest Authentication at account creation: این گزینه در هنگام استفاده از وب دیسک یا به عبارتی درایو مبتنی بر وب که در My Computer سیستم کاربران قابل ایجاد خواهد بود، مطرح شده و تنها در صورتی نیاز به فعال سازی است که سیستم عامل مورد استفاده کاربران یکی از موارد Vista, 7 یا ۸ باشد و سرور از SSL معتبر استفاده نکرده باشد. (با توجه به تجهیز سرورهای نمایندگی HiSupport به SSL معتبر، نیازی به فعال سازی این گزینه نیست!)

۵- در بخش cPanel Theme نام قالب یا رابط گرافیکی مورد استفاده در پنل کاربران را تعیین کنید. پیشنهاد می شود Paper_Lantern، قالب زیبا و کاربردی cPanel را انتخاب کنید.
۶- در بخش Features List، آن لیست ویژگی را که قبلا ایجاد کردید انتخاب کنید. (در حالت پیشفرض می توانید Default را انتخاب کنید.)

Features List در واقع آیکون ها یا امکاناتی را که تمایل دارید در cPanel کاربران نمایش داده شود، مشخص می کند. شما می توانید با استفاده از راهنمای نحوه ایجاد Feature List، اقدام به مدیریت این بخش کنید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید :  ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین

۷- در بخش Local، می توانید زیبان انگلیسی مورد استفاده cPanel را به دیگر زبان های موجود تغییر دهید.
۸- با انتخاب دکمه Add، یک پکیج با نام و تنظیماتی که انجام دادید، ایجاد می شود.